הודות לטעמם האגוזי, העדין והמרקם שלא ניתן לעמוד בפניו, דגנים מלאים עתירי סיבים הם מקור תזונתי מצוין לסלטים. הם משלימים טעמים רעננים והולכים טוב עם עשבי תיבול טריים וירקות בגרסאות קיציות של טבולה ים תיכונית (וכתוספת לממרחים).

דגנים כמו דוחן ניתן לקלות במחבת כדי להדגיש את טעמם האגוזי. דגנים מלאים נהדרים גם לסלטים מוכנים מראש, מפני שהם סופגים את הטעמים. 

כיום יש יותר דגנים שאפשר לנסות - מדגנים בסיסיים כמו שיפון, אורז וחיטת בורגול ועד דגנים עתיקי יומין ש"התגלו מחדש" כמו הפארו הטוסקני וכוסמין. דגנים מלאים הולכים מצוין בסלטים עם ירקות קלויים, עשבי תיבול טריים, אגוזים, מלפפון, עגבניות צלויות, פטה, לימונים ותרד.

דגנים שבאופנה

  • קוסקוס - מרכיב צפון אפריקאי שמקורו בתבשיל הקוסקוס הברברי המסורתי שנהגו להכין לכדורי סמולינה מאודים. קוסקוס טעים עם חריסה פיקנטית, ירקות קלויים, עוף, בשר או כבש, ומוסיף מימד מרגש לכל סלט - במיוחד עם גרסאות של דגנים מלאים שניתן יותר ויותר למצוא
  • קינואה - ידועה כדגן הפלאים מפני שהיא מתבשלת מהר יותר מאורז וקשה להיכשל איתה. קינואה הייתה מרכיב חשוב בתרבות האצטקית והאינקה. היא נטולת גלוטן ומכילה חלבון יותר מכל דגן אחר, היא עשירה בברזל, ויטמין E ויש לה טעם אגוזי ומרקם שמשתלב נפלא בסלטים ים תיכוניים
  • אורז פרא - אידאלי כסלט למנה עיקרית או כתוספת. אורז פרא הוא זרע דגן אמריקאי ילידי מסורתי עם קליפה חיצונית ניתנת ללעיסה וגרעין פנימי עשיר במרכיבים תזונתיים. הוא עשיר בחלבונים ובסיבים תזונתיים לעומת אורז לבן או חום ומכיל את כל חומצות האמינו החיוניות, לכן הוא אופציה מעולה לצמחונים וטבעונים וכן לארוחה בקערה

מרעננים את הסלט עם רטבי הלמנ'ס